Dojazd elektrobicykla

Dojazd elektrovozidiel je najviac sledovaným parametrom, pretože je achylovou pätou vozidiel napájaných batériami.

V prípade elektrobicyklov na dojazd vplývajú štyri hlavné činitele:

  • parametre elektropohonu (kapacita batérie, výkon a účinnosť motora, typ riadiacej jednotky, stupeň asistencie)
  • mechanické časti bicykla (zvolený prevod, valivý odpor a mechanické trenie prevodov, ložísk a pneumatík, geometria rámu)
  • podmienky pri jazde (výškový profil trate, povrch vozovky, vietor, teplota)
  • samotný jazdec (hlavne jeho kondícia, hmotnosť, oblečenie atď). 

Dojazd elektrobicyklov v kilometroch na jedno nabitie preto nie je možné stanoviť presne. Tento fakt zneužívajú niektorí predajcovia a tak sa často stretávame s elektrobicyklami s premršteným papierovým dojazdom napr. 200km s batériou 500Wh, čo je v praxi nereálna hodnota. Mnohí predajcovia dokonca ani nespomenú kapacitu batérie, ale uvádzajú len dojazd. Podľa takýchto papierových údajoch si zákazník veľmi ťažko dokáže korektne porovnať elektrické bicykle rôznych značiek.

Naša rada pri rozhodovaní medzi dvomi bicyklami z hľadiska dojazdu je nasledovná: ak budete bicykel používať prevažne v meste alebo na bežných asfaltových cestách so stúpaním do 12%, porovnajte len kapacity batérií (pozor! údaj musí byť vo watthodinách Wh, nie v ampérhodinách - prepočet opisujeme v článku o batériách), vo zvyšných parametroch, napr. motora, nie sú medzi výrobcami veľké rozdiely. Keď ale budete jazdiť v ťažšom teréne a strmom stúpaní, treba zvážiť aj typ motora - stredový motor vďaka správne zvolenému prevodu na prehadzovačke totiž dokáže odjazdiť s rovnakou batériou aj o 30% viac ako motor v kolese ktorého prevod je konštantný a pri nízkych otáčkach v ťažkom teréne má malú účinnosť.

PRI AKÝCH PODMIENKACH UDÁVAME DOJAZD :

Pri našich elektrobicykloch a batériách udávame orientačný dojazd v určitom rozmedzí (napr. 40 až 60km). Stanovený je pri tzv. štandardných podmienkach, ktoré definujeme takto:

  • hmotnosť cyklistu:  70kg
  • profil trate: rovina až mierne stúpanie, asfalt
  • rýchlosť jazdy: 20km/h , rovnomerná jazda bez rozbiehaní a brzdení
  • pomer energie motora a jazdca: 50:50 ( tomu zodpovedá asistencia elektropohonu 1. až 2. stupeň z piatich)
  • aerodynamický a valivý odpor: bezvetriecestné plášte nahustené na tlak 3 bary

 

Pri takýchto podmienkach napr. s batériou 360Wh (36V/10Ah) dosiahnete reálny dojazd okolo 70kmJe ale možné, že s rovnakou batériou mimo týchto štandardných podmienok dosiahne 90kg jazdec so slabou kondíciou na horskom bicykli s podhustenými terénnymi pneumatikami dojazd iba 30km.

TIPY NA PREDĹŽENIE DOJAZDU:

- pre elektromotor je najvhodnejšia rýchlosť okolo 20km/h. Pri nižších rýchlostiach sa zhoršuje účinnosť motora, pri vyšších rýchlostiach zase rastie aerodynamický aj valivý odpor.

- snažte sa jazdiť rovnomernou rýchlosťou bez zbytočných brzdení a prudkých akcelerácií. Vtedy má totiž motor najväčšiu spotrebu.

- snažte sa čo najviac energie dodať pedálovaním, nenechajte sa ťahať motorom.

- zaobstarajte si náhradnú batériu do batohu a zdvojnásobte dojazd.

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.